Proszę czekać...

Nie dalej jak pół roku temu pisaliśmy o nowym przepisie, który ma nadać pieszym więcej praw w kwestii pierwszeństwa na przejściach. Od czerwca 2021 mają oni pierwszeństwo już nie tylko na samym przejściu, ale także w jego obrębie (wchodząc na nie lub do niego dochodząc). Zmiany te były mocno krytykowane, ponieważ zostawiało wiele wątpliwości i luk interpretacyjnych. Sztandarowym przykładem była kwestia pierwszeństwa podczas "zbliżania się do przejścia dla pieszych", które to zbliżanie się nie było jasno określone i rodziło sporo kontrowersji.

Dziś znamy pierwsze efekty nowego przepisu i sami jesteśmy nimi zaskoczeni. Oto pierwszy raz od niepamiętnych czasów rząd wprowadził przepis, który... działa.  A przynajmniej tak wskazują niektóre statystyki.

Piesi to prawie jedna piąta ofiar wszystkich wypadków

W samym 2020 roku piesi stanowili niemalże jedną piątą wszystkich ofiar wypadków drogowych (18,4%). Jest to wynik zaskakująco wysoki, dlatego nie dziwi fakt podjęcia prób zminimalizowania ilości wypadków z udziałem pieszych. Najczęstszymi przyczynami była królująca na naszych drogach nadmierna prędkość niedostosowana do warunków na drodze, wyprzedzanie na przejściu dla pieszych i w jego obrębie, a także najgłupsza z rzeczy, jakie możemy zrobić za kierownicą, czyli wyprzedzanie pojazdu, który zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu. 

Liczba wypadków po wprowadzeniu nowego prawa

Powołując się na policyjne statystyki portal brd24.pl podaje, że liczba wypadków z udziałem pieszych po wprowadzeniu nowego przepisu... spadła o niemal 40% w porównaniu do analogicznego okresu w zeszłym roku. Należy tu podkreślić, że 2020 r. był rokiem pandemicznym, podczas którego ruch na drogach był znacznie mniejszy, rzez co nie jest odniesieniem reprezentatywnym. W porównaniu do poprzednich lat wynik ten mógłby być znacznie wyższy. 

Spadająca liczba potrąceń na pasach cieszy nas wszystkich, ale nie możemy spoczywać na laurach. Nadchodzi okres gołoledzi, szybciej zapadającego zmroku i ograniczonej widoczności. Policja apeluje do kierowców o zdjęcie nogi z gazu a do pieszych o noszenie elementów odblaskowych. Potrąceniu nie zawsze winny jest kierowca, piesi spowodowali w 2020 roku 1385 wypadków, w wyniku których śmierć poniosło 301 osób. Policja zwraca także uwagę na odblaskowe elementy w przypadku dzieci i najmłodszych, których ciężej dostrzec po zmroku ze względu na wzrost, oraz osób starszych, których możliwości reakcji na bardzo szybko zbliżające się niebezpieczeństwo są praktycznie zerowe. 
 

Idziemy w dobrym kierunku, ilość wypadków na drogach sukcesywnie spada, a wraz z nią liczba ofiar. Przed nami jeszcze daleka droga, ale każda podróż zaczyna się od pierwszego kroku. Nadzieje są wielkie, bo na Litwie wprowadzenie identycznego przepisu zmniejszyło liczbę wypadków z udziałem pieszych o 50 w pierwszym roku obowiązywania. Niestety nie posiadamy informacji o ilości kolizji najechania na pojazd poprzedzający w obrębie przejścia dla pieszych, ale spodziewamy się zauważalnego wzrostu.