Od dziś nowe kary i zakazy na drodze, choć nie wszystkie zapowiadane weszły w życie
Od 1 lipca wchodzą w życie istotne zmiany dla kierowców, dotyczące darmowych autostrad i zakazu wyprzedzania przez ciężarówki. Wzrosną również kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC oraz za zaleganie z opłatą podatku PCC. Jednakże planowane zmiany w systemie punktów karnych i prawach jazdy zostały tymczasowo zawieszone.
Rząd zaakceptował nową ustawę, która zacznie obowiązywać od pierwszego lipca i przyniesie pewne zmiany dla kierowców. Niektóre z tych zmian są korzystne, inne niekoniecznie. Warto jednak zaznaczyć, że na razie nie weszły w życie zapowiedziane regulacje dotyczące terminu ważności punktów karnych, czasowego prawa jazdy i kursów mających na celu redukcję liczby punktów karnych.
fot. Daniel Dimitriew
Ustawa, która znosi opłaty za państwowe odcinki autostrad, została przyjęta przez Sejm 26 maja i musiała poczekać na zatwierdzenie przez Senat do 21 czerwca. W końcu senatorowie zatwierdzili nowe przepisy, a ustawa trafiła do rąk prezydenta Andrzeja Dudy. Prezydent podpisał ją 23 czerwca, co oznacza, że od dzisiaj, czyli pierwszego lipca, kierowcy samochodów osobowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony (czyli osobowe i motocykle) będą korzystać z państwowych odcinków autostrad bez żadnych opłat. Natomiast kierowcy ciężarówek i autobusów nadal będą musieli płacić za przejazd płatnymi odcinkami autostrad państwowych.
Na jakich odcinkach autostrad będziemy teraz jeździć za darmo?
Dotychczas opłaty były pobierane na pięciu odcinkach autostrad, z czego część z nich znajduje się pod nadzorem firm prywatnych i opłaty nadal będą obowiązywać. Oto odcinki, na których opłaty będą zniesione:
- A2 na odcinku Stryków - Konin (odcinek o długości 99 km - 10 gr za km)
- A4 Wrocław - Sośnica (odcinek o długości 162 km - 10 gr za km)
Od dziś obowiązuje zakaz wyprzedzania dla ciężarówek na autostradach i drogach ekspresowych, zgodnie z nową ustawą. Przepis dotyczy pojazdów kategorii N2 o DMC (Dopuszczalna Masa Całkowita) od 3,5 do 12 ton oraz pojazdów kategorii N3 o DMC powyżej 12 ton. Istnieje jednak istotny wyjątek w tych przepisach — wyprzedzanie jest dozwolone, jeśli wolniejszy pojazd "porusza się z prędkością znacznie mniejszą od dopuszczalnej". Ustawa nie precyzuje dokładnie, co oznacza wyrażenie "prędkość znacznie mniejsza od dopuszczalnej". Ministerstwo infrastruktury wskazuje jednak, że wystarczy różnica około 10 km/h, aby wyprzedzanie było dozwolone. To ważna zmiana, która ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach i płynność ruchu. Teraz ciężarówki będą miały ograniczenia w wyprzedzaniu, z wyjątkiem sytuacji, gdy poruszający się wolniej pojazd znacząco opóźnia ruch. Ustawa niestety nie określa dokładnych wartości, ale ministerstwo infrastruktury podaje, że 10 km/h poniżej dopuszczalnej prędkości wystarczy, aby wyprzedzanie było dopuszczalne.
Także od dziś wzrośnie kara za brak ppolisy OC oraz niezapłacenie podatku PCC-3 (zakup samochodu używanego). Obie te zmiany są następstwem podniesienia płacy minimalnej do poziomu 3600 zł brutto. Poniżej przedstawiamy szczegóły dotyczące kar w zależności od czasu wygaśnięcia ubezpieczenia OC:
- Jeśli polisa OC wygasła maksymalnie trzy dni wcześniej, kara wynosi 40% minimalnego wynagrodzenia brutto, czyli 1440 zł.
- Jeśli od wygaśnięcia ubezpieczenia OC minęło od 4 do 14 dni, grzywna wynosi równowartość minimalnej krajowej, czyli 3600 zł.
- Osoby, które nie opłaciły polisy OC w terminie dłuższym niż 14 dni od wygaśnięcia poprzedniej, zapłacą nawet dwukrotność minimalnej stawki krajowej, czyli 7200 zł.
W przypadku samochodów ciężarowych obowiązują inne stawki:
- Powyżej 14 dni - trzykrotność minimalnej krajowej, czyli 10 800 zł.
- Od 4 do 14 dni - 150% minimalnej krajowej, czyli 5400 zł.
- Do trzech dni - 60% minimalnej krajowej, czyli 2160 zł.
Podobne zmiany dotyczą opłacenia podatku PCC-3, jednak w tym przypadku stawki kar będą znacznie wyższe. Kara za nieopłacony PCC-3 może wynieść nawet 20-krotność minimalnej krajowej. Kary za brak PCC-3 będą wynosić od 360 zł do nawet 72 000 zł.
Planowane zmiany dotyczące punktów karanych miały obejmować przywrócenie rocznego terminu ważności punktów karnych dla kierowców, zamiast obecnie obowiązującego dwuletniego okresu, oraz przywrócenie kursów umożliwiających redukcję ilości punktów karnych. Wprowadzenie tych zmian zostanie jednak opóźnione, ponieważ wymaga wydania stosownego komunikatu i rozporządzenia wykonawczego przez ministra cyfryzacji. Aktualnie pozostaje nam tylko czekać na dalsze informacje w tej sprawie. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku wprowadzenia tymczasowych, cyfrowych praw jazdy dla młodych kierowców, którzy niedawno zdali egzamin na prawo jazdy. Pomimo pierwotnej daty planowanego wprowadzenia, czyli 1 lipca, wprowadzenie tych praw jazdy również będzie musiało poczekać na komunikat ministra cyfryzacji. Czekamy z niecierpliwością na kolejne informacje w tej sprawie.